Saturday 12 September 2015

Pakwe Satu Hari Keluaran China

Hey! Can you pronounce my name?

Barnana (He struggle to pronounce my name alik2 dengar banana)

Not banana la Farhana. (Dia cakap nama Nurhaq payah nak sebut jadi aku kasi nama Farhana bila sebut payah juga bagi dia)

Lepas ajar satu persatu baru cara sebutan Farhana jadi Far A na. 'H' hilang. Much better dari Banana.
Masa tiba di Shenzhen seriously rasa depress sebab dengan bawa backpack 11 kg, tu tak termasuk bag galas kat depan, beg silang untuk kamera, passport dan dompet dan gantungan makanan dekat backpack. Lepas itu tercangak nak cari direction kenalah tanya orang Shenzhen mohon membantu bagi direction. Semua muka ketat tak nak jawab soalan aku. Hati  dah menyumpah-yumpah.

Depress itu bertimpa bila jumpa pakwe keluaran China nama dia Zou. Dia boleh cakap English tapi aku still tak paham bila dia pronounce jenuh pending juga sampai kalau nak cakap kena taip kt HP. Penat juga bercakap rasa nak penendang kung fu and menyesal jumpa.

Aku cakap aku tak makan pork.

Chicken and beef? I eat but need slaughter according to Muslim. Yes I know I know. I know I know tapi tak paham juga pergi tunjuk restoran pork. I tell you restaurant with pork cannot! Ok ok ok I know i know i know.

Last ada restoren seafood China. Orderlah ikan, udang, sayur untuk steamboat dengan kuah ginseng. Menarik! Tapi aku cuak mahal kot. Selambalah aku tanya. You paid for us? Don't worry I paid for you. Lega. Almaklumlah. Stail backpacker tak makan restoren wei makan bawa bekal kalau nak makan restoren pun kongsi ramai-ramai.

But slow-slow depress tu hilang bila Zou be so sweet keesokan harinya di Dapeng Fortress.

Esok pagi dah janji nak jumpa dekat station subway seperti di janjikan  sebab nak kena hantar beg kat Louhu station. Tapi aku tak tau nak simpan bag dekat mana. Tu yang dia cuba bantu untuk simpan bag. Dah research memang ada kedai simpan bag tapi takde direction yang betul. Itu yang Zou nak tolong. Louhu station dekat untuk patah balik ke Hong Kong. Letak beg siap-siap. Esok paginya, dalam 7.30 kata nak jumpa, still dia tak muncul lagi, cakap dekat Nadz kalau 7.50 dia tak de kita cabutlah. 7.50 dia takde juga kami gerak. Masa nak turun escalator itu ternampak dia. Zou! You're late! We waiting for you! Lepas itu dia cakap apa ntah! Aku pun tak paham sebab marah. Kami mulanya nak gerak ke Dapeng pukul 7.30 alik-alik kul 9.15 pagi baru gerak. Bila dah pukul 9 baru gerak cuaklah kami, nak cancel tak nak pergi sebab dia pun dok tercangak cari direction nak guide kami. Tapi dia tetap usaha cari direction untuk mencapai hasrat aku untuk ke Dapeng walaupun aku dah putus asa sebab nak ke sana katanya ambil masa dua jam, lepas itu nak kena patah balik Louhu, nak shopping lagi. Rasa macam tak sempat. Hasil usaha dia sambil ignore keluhan kitaorang. Makanya, naiklah bas kami ke Dapeng. Kami dok tekan cakap kalau sampai pukul 11. Pukul 12 dah kena gerak balik. Muka dia stress. Alhamdulillah rupanya dalam sejam sampai Dapeng.

How Zou be so sweet :

1) Bila aku cakap aku nak datang Shenzhen nak pergi Dapeng yang tak banyak information itu terus Zou cakap nak tolong. Dia suggest untuk aku datang weekend senang dia nak bawa jalan2. Tapi aku tak boleh datang masa time weekend, so aku datang masa weekday. Punya percaya sanggup ambil cuti.

2) Zou punya concern sebab kami bangun awal so dia dah sediakan bekalan roti, mufin dan 3 air mineral.

3) Masa nak simpan bag dia nak tolong angkat kan beg aku. Aku cakap tak payah. Angkat beg Nadz. Dia tak puas hati nak angkat beg aku. Baiklah. Nak tolongkan. Maka bawalah dia beg aku and Nadz.

4) Masa sampai Dapeng nak tangkap gambar. Come! I help you to take picture. (Ini biasa sangat)

5) Bila nak belikan tiket kami tak de duit pecah dia guna duit dia. Bila nak bayar dia cakap tak payah.

6) It's hot? You want Ais krim? Aku cakap tak nak tapi beria dia offer. Baiklah I terima. Aiskrim Magnum satu.

7) Bila nak langkah escalator. Hey you skirt so long be careful. Dia tak puas hati skirt panjang cecah lantai. Maka jawab aku. I want to sweep the floor. So floor will clean. Geleng kepala dia.

8) Zou : Seat here! (sambil tunjuk dekat benteng pantai)
    Aku : No! I don't want. It's hot
  Zou: Hot? (sambil beg galas dia diletak atas benteng sebagai alas untuk aku duduk supaya bila duduk tak panas bontot)

9) Bila nadz tersalah masuk museum yang kena bayar. Dia tolong bayarkan untuk semua.

10) Masa nak tunggu bus, aku memayung tapak tangan di kepala sebab panas. Tiba-tiba dia keluarkan payung. Eh! It's so k. Use it! Ni memang quote bila panas abang payungkan ini. Masa tengah tunggu untuk melintas jalan sebelum masuk kawasan teduh yang 30 meter pun dia payungkan.

11) Bila Nadz leka dengan handphone mesti dia kasi notification suruh Nadz makan. Hey hey you. Eat!

12) Bila tak reti ceduk noodle dengan chop stick die tolong cedukkan.

13) Bila tengok kami macam dahaga dia belanja taufu fa.

14) Bila melintas dia pastikan kami melintas dengan selamat.

15) Zou dok risau takut aku salah naik subway. Dia ingat Malaysia tak de subway. Hoi Malaysia adalah. Dia punya risau itu serius annoying. Aku siap tunjuk peta subway yang print saiz A4 tunjuk dekat dia. Baru dia lega sket in the same time dia kagum macam mana aku boleh jumpa peta subway itu. Hehehe.

16) Lepas balik dari Dapeng singgah tempat shopping dekat Louhu dia tolong jadi translator and advice untuk pilih barang. What do you to buy? I want to buy handbag for my mother. Bila nampak barang cantik-cantik aku dah hilang pedoman beli untuk diri sendiri. So, banyak kali juga dia ingatkan aku suh beli barang untuk mak aku bila aku seperti lost direction bila nampak semua benda nak beli untuk diri sendiri. Hey hey hey! Bila tanya which one is better yellow or peach? Peach. Kemain laju dia pilih. This cloth look elegant and this cloth look cute for you. You don't want to try? You don't want to see?

17) What else you want to buy? Cloth? Let's find cloth shop. Bila nampak kedai baju terus dia suh masuk. Bila masuk aku cakap i don't like that fashion. I want fashion that long hand, long, long that can cover my body. Owh. Ok2. Bila masuk kedai baju terus dia tanya baju yang labuh-labuh dan tangan panjang dekat tauke kedai.

Sekian, only valid at Shenzhen.




4 comments:

  1. Love from Hong Kong. Wewitt kak haq! -syamim adik dorm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..valid kat shenzhen je..balik malaysia single as usual..btw..lama xdgr kabo? da kawen ke? kekeke

      Delete
  2. http://madey09.blogspot.my/
    kenalkan blog Etuza ya

    ReplyDelete
  3. That is soo sweet of Zou!

    Zara AB
    zaraab.wordpress.com

    ReplyDelete