Wednesday 25 March 2015

D2- Hatyai, Thailand - Ice Dome, Mosque Central of Songhkla, Museum Trick Eye, Night Market

Disebabkan aku sebilik dengan Azreen dan Azreen adalah insan yang baik bagi aku sebab dia bangun pagi awal gila dalam pukul 4 pagi. Subuh masuk pukul 5 pagi. Bila Azreen dah bangun, aku masih pejamkan mata untuk tunggu alarm pukul 5. Namun, pejaman mata aku menyuruh untuk bukakan mata "Haq bukan mata!" "Baiklah". Teringat moment aku masa dekat sekolah dulu. Aku suka sangat tidur dalam kelas. Cikgu Fizik selalu sabar menegur aku. "Farhana, bukalah mata, pandanglah papan putih ini" sambil tunjuk-tunjuk pen maker dekat papan putih. Maaf mengimau masa lampau, layankan aja.. Sambung balik. Aku pun bangun, mandi, iron baju, solat dan siap-siap kemas barang. 

Kota Hatyai waktu pagi memang sunyi. Kedai pun banyak tak buka lagi.

Tok Sami pagi2 pun dah keluar 



Jalan punya jalan terjumpa CIMB Thai selang satu blok dari Hotel aku. Siapa-siapa yang merupakan pengguna CIMB bolehlah withdraw dekat CIMB Thai ni. Tak kena charge pun menurut apa yang aku baca dari perbincangan otai travel. Kalau korang withdraw dekat bank lain kena charge dalam RM belas2..


Jalan punya jalan, terjumpa dengan kedai yang slumber badak jual CD lucah. Terkejut otak aku  yang murni ni pepagi. Sebab benda ni rare sangat kat Malaysia and of course aku pun tak hingin nak tau. Aku cakap ni sebab tak nak korang terkejut macam aku juga. Aku pesan siap2 ni,

Jalan punya jalan lagi, terdengar bunyi letrik. ZzzZZ. Rupanya ada dua tiang letrik utama gamaknya,  berselirat dengan wayar cuma tak nampak pintasan letrik tu je.

Jalan lagi dan lagi perut pun meronta-ronta minta di isi singahlah kedai makan Sulaiman. Order roti canai kosong 20 bath, murtabak azreen tak ingat berapa, nasi putih 3 bungkus 60 bath satu 20 bath, telur dadar 15 bath tapau makan dekat hotel bilik Nabila.


Inilah breakfast kitaorang. Nasi putih, telur dadar, roti canai, sambal udang rangup Adah (sambal ni memang sedap gila, teruja kagum aku makan), seaweed (feeling2 Korea, siap buat recap moment di Korea, fever Korea memang tak kebah-kebah), Swiss Roll.

Settle makan, kitaorang pun turun lif dengan bag sementara nak tunggu van sampai, aku pun tangkap gambar sekeliling.




Tak lama lepas tu, van pun sampai. Haruslah first skali tengok driver sebab dah request kan. Ok not bad driver, lulus dengan baik. Namanya Noi.



kami drop beg kami dalam van. So, takdelah kami nak mengusung beg sana sini. Bila naik van teruja gila van dia. Pehhhhhh. Besar kot van dia, orang tour tu siap cakap van baru lagi kasi bagi kitaorang. Van tu untuk 10 orang, kami naik 6 orang of cos la heavan. Siap boleh berdiri lagi dalam van tu. Kami yang jakun ni apa lagi, bila masuk van, drebar tak masuk lagi or keluar kejap mahu kitaorang tekan sana sini. Owh berangan van tu macam van Kpop artis. Dan Noi drebar kami tu manager oppa. So, setiap kali masuk van nak gerak ke destinasi seterusnya. "Manager Oppa, apa schedule kita lepas ni?" Menyampah tak? Maaf la..koh koh koh.




Destinasi Pertama kitaorang..Eh, schedule pepagi kitaorang. Ice Dome.



 Slide ni memang syok..tak dapat g negara salji..sini pun jadi la..

 Ice Dome ini ada season..rasenya ni season 6..tema musim sejuk dia lebih kepada haiwan2 musim sejuk

 Slide ni paling syok..n tempat paling sejuk..uncontrol meleleh hingus

 Lepas keluar dari Ice Dome..ada taman jadian untuk tangkap gambar..

 Betul2 keluar dari Ice Dome and dekat dengan toilet..ada area tali2 ni..kami main naik je..tukang jaga takde..kalau ada nak hulur duit..kalau takde kami tumpang naik la naa..


Perut dah berkeroncong lepas dah tangkap gambar, Noi pun tanya, nak makan? Dia pun tunjuklah tempat makan..dekat je dengan Ice Dome tu..jalan kaki dah jumpa..kedai makan Muslim lak tu..sedap lak tu..Kita orang order somtam 6 pingan, nasi enam, tomyam satu (serius antara banyak2 tomyam, tomyam kat sini sedap siap ada ikan lagi tau), telur dadar, teh ais, ulam setalam (tak payah order dia kasi free macam dalam gambar)


  Ni lah kedai Muslim tu

Lepas dah kenyang. Next schedule adalah ke Masjid Central of Songkla

Cantik Masjid dia. Besar dan selesa. Masa kami datang ada orang tempatan akad nikah tengah bersiap2 dalam tempat wuduk. Lupa pulak nak minta join nak tengok diorang akad nikah macam mana. Yelah orang dok cakap nikah kat siam. Nak tau macam mana nikah kat sana. 

 Ni pemandangan depan Masjid seberang jalan. 


Kalau nak tangkap gambar menara masjid. Korang kena tangkap gambar dekat tengah2 jalan. Baru nampak view keseluruhan masjid.

View dari dalam Masjid


Lepas dah solat, rehat, charge bateri HP, kamera semua. Kami pun bergerak ke Museum Trick Eye Hatyai


 Jalan benar atau tidak teruskan berjalan

 Oppss...Noty lah korang ni..ish3


 Cukup akrobatik tak? koh koh koh




Lagi satu dekat sini, ada time untuk free magic show. Takde gambar sebab dilarang tangkap gambar dekat dalam show tu. Nak tengok show ni korang boleh keluar dari area trick eyes pastu masuk balik lepas show. 

Dah puas tangkap gambar trick ni. sampai bateri kamera kong Lepak lah kami di cafe dalam area trick eye ni dengan beli coffee segelas Nabila buat syarat nak charge HP. Aku pula lupa nk bawa charger, pi simpan elok dalam beg kat van Noi. Makanya kamera dan HP tahap nazak yang tak boleh buat apa. Padan muka!

Depan museum trick eye ni ada Night Market. Besar dan meriah Night Market dia.


Area dekat sini bersih. Surau pun ada cuma konfius mana surau perempuan dengan lelaki sebab simbol sama. Tulisan pendek dan panjang menentukan lelaki ke perempuan.

Tulisan siam panjang ni perempuan

Tulisan kontot ni lelaki





Masa tengah menunggu van ke Phuket, tetiba mak cik Siam sebelah aku sambil tengok tab tegur aku dalam bahasa Siam. Aku senyum jela. Pastu dia macam tunggu aku cakap. "Sorry I cannot speak Thailand" Dia agak terkejut. "Where you from?" "I'm from Malaysia" Mak cik Siam tu blur Malaysia dekat mana. "We neigbour, Thailand and then Malaysia" Aku siap buat gaya tangan nak cakap betapa jirannya kita. sekali lagi Mak cik Siam tu blur Malaysia dekat mana. Ok, fine, senyum jelah.



Signboard Musuem Trick Eye bila malam


Gambar toilet ni ambil sebab ada kolah kecil tu. Cute je kolah dia. Bebudak2 tengok pun rasa nak terjun.


Naik van menuju ke Phuket

Noi cakap kena tukar van dan driver. Semua orang dah frust sebab kena tukar Manager Oppa, tak de Noi la nanti. Frust tu berpanjangan sampai ke Phuket. Sebab apa. Meh nak cerita kat hampa semua.
Bila van lain sampai, pattern van sama cuma van tu tak baru macam van Noi. Barang-barang kitaorg beg semua dah di loading siap2 dalam van nak ke Phuket tu. Pastikan check beg korang. Aku ni mengelabah sebab masa kat dalam van Noi aku tinggalkan adapter plug Adah kat seat. Pastu macam tak keruan aku. Rupanya Noi dah check and kutip semua barang peninggalan kitaorang buh dalam beg plastik. Baikkan Noi. Selepas reda kekalutan aku. Kitaorang naik van, pastu cakap terima kasih kat Noi. Ala sayu and lupa pula tu nak tangkap gambar dengan Noi. Naik van Phuket tu, ingat nak tidurlah tapi hampeh.

Tiba-tiba van tu berenti and amik orang. Dah amik orang boleh dia arahkan si Dila ubah tempat sebab nak kasi penumpang mana ntah naik dengan kitaorang. Mengetatlah muka kitaorang, pastu 2 penumpang tu cakap takpe dia duk depan. Drebar, 2 penumpang dengan peneman drebar duk bahagian depan. Amik kau 4 orang dok seat depan. Statik je diorg duduk depan nak strecth lenguh tangan pun angkat bahu je sebelah. Hahaha. Lepas tu van gerak, bawa macam pelesit, bila dah pelesit bunyi van tu macam nak roboh je, bunyi ngok ngek dia tu sabau jela.Boleh pulak bunyi ngok ngek tu dekat atas kepala aku. Tak cukup dengan tu, drebar tu pasang pula lagu kuat2, speaker kat sebelah telinga kanan aku lak tu. Suruh slow, slow sket je, pastu diorang pasang kuat balik bila tengok kitaorang lena. Lagu diorang pasang dari lagu rock thai, etnik kreatif thai, klasik thai, dangdut thai, jazz thai, RnB thai semua cukup buat belaian tidur. Agak2 lah nak buat festival muzik 1 malam kat foreigner macam kitaorang ni. Aku punya marah tu rasanya dah bertingkat-tingkat. tapi punya sabar sebab tetiba terpikir 'Ish..macam mana kalau kena culik or jual ni, muka drebar dan kawan2 meragukan, ya Allah selamatkan kitaorang' . Serius dalam van tu baru terpikir, rupanya bukan aku sorang je yang pikir macam tu. Kawan2 lain pun sama. Bateri handphone aku lak dah low, cas powerbank pun tak guna tak masuk2. Alhamdulillah, semua selamat.

Thailand takde highway and tol, makanya jalan dia macam jalan yang lalu kiri kanan kebun, hutan, rumah orang, pekan dan lain2. Jalan pula tak rata banyak contruction dan apa lagi melompat2 lah kitaorang bila langgar bonggol ke lopak ke. Tengah2 tidur pun aku boleh melatah 'Oh mak kau' pastu sambung tidur. 

Perjalanan Hatyai ke Phuket adalah 7 jam, kami bajet sampai dalam pukul 5 pagi. Namun disebabkan drebar bawa macam pelesit. Kami sampai awal tapi sesat mencari Hostel. Dua tiga kali drebar berhenti tanya orang. Doa untuk sesat sebab boleh lengah-lengahkan masa. Siap kami lengahkan masa berhenti dekat 7E tumpang toilet lama-lama. Sampai pekerje 7E tu bengang sebab kami lama sangat buat bussiness dalam toilet. Doa sesat kami dimakbulkan sehingga drebar tu tanya taxi motor untuk tunjukan jalan. Pula tu minta kita orang bayar 300 bath kalau nak tunjukan jalan. Ohw! mana boleh. Kita dah orang bayar mahal-mahal, kenalah cari sampai jumpa. Benganglah kami. Taxi motor minta 100 bath. Ok terpaksa bayar, kang drebar tu hangin bawa ke mana-mana kang kang kang.

Akhirnya, Hostel dapat di temui. Kami sampai awal, makanya kami lepak depan Hostel. Aku, Nabila, Ika dan Azreen jalan-jalan melawat kawasan di awal pagi. Dalam pukul 7 pagi, ada pekerja Hostel agaknya datang. Dia panggilkan Boss Hostel. Kami dapat check in awal. Apa lagi, membuta sampai pukul 9 pagi, 9.30 pagi nak gerak berjalan-jalan. Pergi mana? Sambung next entry. Koh koh koh.

Day 2 - Anda di page Day 2

No comments:

Post a Comment